E-mærket certificeret
Expert kundtjänst
Utmärkt omdömen
Menu

Köpvillkor

Köpvillkor hos Globaltools.se

Allmänt

Följande köpvillkor är anpassade för internetförsäljning på www.globaltools.se och är gällande för privatkunder som är 18 år fyllda och bosatta i Sverige.

Organisationsnummer: 502076-0814


Beställning

En beställning görs enkelt och säkert i webbshoppen och du bekräftar din beställning när du genomfört sista steget i kassan, alltså när du klickat på ”Bekräfta köp”. Härmed blir du också ansvarig för att betala din beställning och vi blir ansvariga för att leverera din beställning.

Efter detta kommer du att få en orderbekräftelse skickad till din angivna e-postadress. I det mailet står även dessa köpvillkor i varaktig läsbar form. Denna bekräftelse innehåller viktig information, så se till att spara den. När du får hem varan följer det med användarbeskrivningar. Dessa finns tyvärr inte alltid tillgängliga på svenska. Oftast är de i sådana fall på danska eller engelska. Vår svenska kommunikatör hjälper gärna till med att översätta information som du inte förstår. Henne kontaktar du på info@globaltools.se.

Ändra i beställningen

Du kan ändra i din beställning genom att kontakta kundservice på telefon 0410 - 88 02 05. Observera att ändringar endast kan genomföras innan din beställning behandlats, annars kan extra kostnader för exempelvis frakt tillkomma.


Annullera beställning

Du kan annullera din beställning genom att kontakta kundservice på telefon 0410 - 88 02 05. Du kan annullera din beställning fram till att du tagit emot varorna. Observera att vi kan komma att debitera dig för omkostnader, till exempel returfrakt, om din order redan behandlats. Om du hämtat ut varan men inte är nöjd med den kan du ångra ditt köp. Administrationskostnader kan tillkomma. 


Priser och avgifter

Alla priser är angivna i SEK (svenska kronor) och inklusive 25 % moms.

Fraktkostnad tillkommer på alla köp och beräknas utifrån vikt. Ditt exakta fraktpris visas i kassan innan du genomför köpet, och du kan se ungefärliga fraktpriser längre ned här.

Erbjudanden och kampanjer som marknadsförs på webbplatsen gäller så långt lagret räcker och till angivna datum, om inga andra villkor redovisas i anslutning till erbjudandet.

 

Priser Online/ Showrom

Det är möjligt att komma och handla i vårt showroom i Danmark.

Noen av våre online-priser er lavere enn prisene du får om du kommer og handler direkte fra vårt showrom. Årsaken til dette er at vi sparer omkostninger når du bestiller selv online.

 

Bankuppgifter, Globaltools.se

Bank: Danske Bank - Sverige

Bankgironummer: 318-6764

(Kontonummer: 12200150806)

IBAN: SE11 1200 0000 0122 0015 0806 (används endast för överföringar från ett icke-svenskt konto)

SWIFT: DABASESX (används endast för överföringar från ett icke-svenskt konto)

 

Betalning

Hos Globaltools.se kan betala efter att du fått varorna om du väljer att betala med Klarna. I övrigt tillämpar vi förskottsbetalning och då kan du betala med kreditkort, överföring till vårt bankgiro eller Swish.

Klarna fakturabetalning eller konto

Med fakturabetalning får du hem dina varor innan du betalar och behöver aldrig ge ut din kortinformation. Observera att du måste vara registrerad kund hos Klarna för att kunna använda det som betalningsmetod.

Vid betalning med faktura är betalningstiden 14 dagar från den dag då varorna skickas från oss, har du Klarna Konto så följer du ditt avtal med Klarna. För att kunna betala med faktura krävs det att du uppger ditt personnummer eftersom Klarna måste kunna identifiera dig i sin databas. Vid betalning via Klarna skickas varorna till din folkbokföringsadress eller till den adress som företaget är registrerat med - vi kan inte skicka till någon annan adress.

Om du väljer att betala med faktura via Klarna tillkommer inga fakturaavgifter, annat än om du hos Klarna har valt att få en faktura via post - då tillkommer Klarnas avgift för detta. Normalt skickas de per mail och då tillkommer inga avgifter. 

En påminnelseavgift tillkommer vid utebliven betalning hos Klarna. Har du handlat för under 60 kr tillkommer 29,00 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60,00 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta om 24,00 % plus gällande referensränta tillkommer. Sker ingen betalning därefter kan fordran därefter komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma. Läs mer under vanliga frågor hos Klarna samt i Klarnas allmänna kontovillkor.

Lagstadgade inkassokostnader

När du får ett inkassokrav har det lagts på en lagstadgad inkassokostnad som för närvarande är 60 kronor.För företag gäller andra regler och du kan under vissa omständigheter få betala en kostnad på 450 kronor per faktura. Detta är en förseningsersättning och den läggas på om fakturan inte är betald inom 30 dagar. När ett ärende går vidare till Kronofogen med en ansökan om betalningsföreläggande tillkommer det normalt 640 kronor i lagstadgade kostnader. Det är 300 kronor i ansökningsavgift och 340 kronor i ombudsarvode. Om ärendet går vidare till utmätning så tillkommer normalt en kostnad på 600 kronor. Vid bland annat avhysningsärenden kan ytterligare kostnader tillkomma.


Kortbetalning

På www.globaltools.se kan du använda konto- och kreditkort. Kortbetalningar görs krypterat genom vår betalningspartner DIBS som är auktoriserade med PCI DSS certifiering. Pengarna reserveras på ditt konto i samband med köpet och dras från kontot när varorna lämnar vårt lager eller vår leverantörs lager om varorna skickas direkt till dig (framför allt stora och tunga maskiner).

Webbsidan använder sig av säkerhetslösningen 3D-secure vid kortbetalningar.

Vi accepterar följande kort:

VISA 

VISA Electron 

asterCard (och MasterCard debit)

Maestro 

JCB

Bankgiro - förskottsbetalning (Betalningsinformation kommer i orderbekräftelsen till din mailadress)

På Globaltools.se kan du även betala till bankgiro genom överföring vid din internetbank. På orderbekräftelsen står totalbeloppet att betala samt våra bankuppgifter. Du överför sedan pengarna som en vanlig banköverföring till vårt bankgironummer hos Danske Bank - Sverige. Din order kommer inte skickas förrän vi har mottagit din betalning. OBSERVERA att du måste komma ihåg att skriva ditt ordernummer i meddelandefältet till oss så vi kan identifiera din betalning!

Swish

Du kan också välja att använda betalningstjänsten Swish. Då behöver du inte uppge något kontonummer utan använder applikationen i din telefon och anger det nummer och summan (priset för ditt köp) som kommer upp i samband med ditt köp för att överföra pengar från ditt konto till vårt konto. För att kunna betala med Swish måste du ha hämtat hem applikationen till din telefon och kopplat ihop ditt bankkonto med Swish enligt instruktionerna i applikationen.

 

Frakt och leverans

Leveranstiden varierar för våra leveranser till Sverige. Normal leveranstid är 3-12 dagar. Vi lagerför inte själva alla våra varor. Ibland skickas de direkt från producenterna i utlandet. Vi meddelar förväntad leveranstid och om det inte meddelas gäller att vi ska leverera varan inom 30 dagar från köptillfället. Om vi inte kan leverera inom avtalad tid kommer du att meddelas om förseningen och anledningen till förseningen utan onödigt dröjsmål. Om vi inte kan leverera varan inom skälig tid har du som konsument rätt att häva köpet och du kan kräva kompensation av oss om förseningen har väsentliga konsekvenser för dig - du som konsument har rätt att göra påföljder gällande vid förseningar. Detta gäller även specialbeställningar. I de fall som förseningen ligger utom våra leverantörers kontroll kan du som konsument inte kräva skadestånd, detta kan gälla (ej fullständig lista): naturkatastrofer, strejker, olyckor; nytillkomna lagar, begränsningar eller underlåtenhet från myndighet eller liknande större händelser.

Leveranstider gäller orderingång på vardagar. Varorna skickas så snart som möjligt eller enligt överenskommelse. Vi använder vanligtvis PostNord, Schenker, DHL eller UPS med leverans till närmsta utlämningsställe eller till din adress/leveransadressen. Undantag finns för vissa skärgårdsöar, där varan skickas till närmsta kaj om det inte finns reguljär postgång till ön. Om leveransadressen är på lantbrevbärarlinje och ditt paket levereras direkt hem kommer du att få en avi i brevlådan och du ringer sedan enligt informationen på avin för att avtala om utkörning.

Vi meddelar alltid särskilda önskemål och kontaktuppgifter till våra transportörer, men vi kan inte garantera att de följs till punkt och pricka eller att de hör av sig inom en viss tid inför leverans. 

Om du har beställt en tung och/eller skrymmande produkt (som till exempel skickas på pall) kommer denna att skickas direkt hem till dig eller till den angivna leveransadressen. Se till att du har möjlighet att vara på plats och ta emot leveransen.  Vid hemleverans kommer du att bli kontaktad av fraktbolaget med information om leveranstid. Om de inte kan leverera paketet då kontaktas du och det görs ännu ett leveransförsök. Om du vid andra försöket ändå inte är på plats har fraktbolaget rätt att debitera dig för extra utkörning eller så får du själv sörja för att hämta på närmaste terminal/collection point. Normalt pris för extra utkörning är 200-300 kr per mil. 

Vid ej uthämtade varor eller om varan inte kunnat levereras på grund av hinder från dig som kund (de lagras normalt 14 dagar på utlämningsställen och går sedan i retur till oss), debiterar vi dig för frakt och returfrakt (samma pris som frakt). Du ser våra fraktpriser nedan, och det är den kostnad som specificerades i samband med ditt köp som gäller. 

En fraktavgift på ca 128,00-720,00 SEK inklusive moms tillkommer på alla beställningar. Den totala fraktkostnaden framgår i kassan. Våra fraktpriser omräknas från danska kronor till svenska kronor, och beroende på den aktuella valutakursen kan fraktpriset variera med några kronor från en vecka till en annan. Den exakta kostnaden ser du alltid i kassan innan du genomför köpet. Frakten beräknas efter följande viktnivåer:

0-10 kg = ca. 130 SEK

10 kg-30 kg = ca. 180 SEK

Mer än 30 kg = 650 - 1200 SEK (beroende på vikt)

Om leveransen inte överensstämmer med informationen som står på din orderbekräftelse ber vi dig kontakta kundservice på info@globaltools.se eller på telefonnummer 0410 - 88 02 05. Vi kommer att undersöka ärendet så snabbt som möjligt och om det har blivit fel så skickar vi rätt produkt eller återbetalar beloppet, beroende på vad som avtalas med dig och är möjligt. Eventuell returfrakt och frakten för en ny vara betalas inte av kunden i detta sammanhang.

Transportskada och risker vid transport

Globaltools.se ansvarar för din beställning tills du fysiskt har mottagit den. Om du mottar din beställning med tydliga skador på emballage och/eller produkter ber vi dig att så snabbt som möjligt utan onödig försening kontakta kundservice på info@globaltools.se eller per telefon 0410 - 88 02 05. Du bör alltid kontrollera paketet i samband med att du tar emot det, och se till att transportskadan noteras och att transportören skriver under denna notering. 

Likaså är det du som kund som ansvarar för paketet och produkterna om du skickar varor i retur. Vi rekommenderar därför att du väljer ett fraktsätt som kan spåras och att du använder originalemballaget.

 

Ångerrätt, retur och återbetalning

Ångerrätt 

Enligt lag har du rätt till 14 dagars ångerrätt, men Globaltools.se ger dig 30 dagars ångerrätt. Om du önskar att använda dig av din ångerrätt ska du meddela oss inom 30 dagar efter att du mottagit din beställning. Du kan välja att använda denna standardblankett vid ångrat köp eller att meddela oss via e-post. Efter du har meddelat oss att du vill ångra köpet ska du inom 14 dagar skicka produkten i retur. 

Ångerrätten ger dig rätt till att undersöka varorna på ett sätt som inte skadar produkten eller gör den olämplig för vidare försäljning. Du får undersöka varan i samma utsträckning som anses rimligt att göra i en fysisk butik. Dock ska allt emballage så som kartonger eller plomberingar, vara utan skador samt andra lappar och klistermärken ska fortfarande sitta på produkten. Vissa produkter kan inte returneras om de öppnats av hygieniska skäl. Detta kan gälla andningsmasker och engångshandskar samt vissa andra säkerhetsprodukter. Fråga oss om du är osäker.

Vissa varor undantas ångerrätten. Detta gäller förseglade ljud- eller bildupptagningar eller datorprogram där förseglingen brutits av konsumenten. Vi gör ibland specialbeställningar som sträcker sig utöver vårt normala sortiment och då upplyser vi dig om att ångerrätten inte gäller innan ditt köp genomförs. Vissa av våra varor inom säkerhet och skydd kan inte returneras eller ångras om förpackningen har förseglats av hälso- och hygienskäl och du som kund brutit denna försegling. Ångerrätten gäller heller inte vid rea-produkter eller restpartier.

Retur

När du fyllt i retursedeln så ska du skicka produkten i retur till oss. Du står som kund själv för att betala returfrakten och du som kund ansvarar för att produkten kommer fram till Global Tools i ursprungligt skick. Du måste därför emballera produkten på ett sätt som säkerställer att produkten inte skadas i transporten. Vi rekommenderar att du skickar varan i sitt originalemballage. 

Återbetalningar från oss

Vid returer, ånger eller reklamation har du rätt att få tillbaka hela beloppet inom 14 dagar från det att vi mottagit ditt meddelande om detta. Du kan dock komma att behöva vänta tills vi fått varan eller tills du har lämnat bevis på att varan återsänts, det som sker först.

Återbetalningar sker på samma sätt som vid din ursprungliga betalning om vi inte inte avtalat något annat med dig. Returer och återbetalningar ska ske utan onödigt dröjsmål.


Returadress:

Globaltools.se
Genvägen 1
231 62 Trelleborg
Sverige

 

Byte

Du kan oftast byta en köpt vara till en annan. Om du önskar att byta en vara så ska du meddela kundservice vilken vara du önskar att byta till samt vilken vara du vill returnera. Kundservice kommer därefter ge dig vidare instruktioner för retur samt information om leveranstid på den vara du byter till.

 

Värdeminskningsavdrag

Om varorna du returnerar är i försämrat skick som gör dem osäljbara kan Globaltools göra avdrag eller vägra att återbetala, beroende på skadans omfång. Detta avgörs i varje enskilt fall.


Garanti
Vad är garanti?

En garanti är ett löfte att det du köper ska fungera under en viss tid. Garantin kan lämnas av företaget du köpt varan av eller av någon annan part, t.ex. tillverkaren.
Många produkter ges det en två-årig garanti på och det finns även varor med längre garantitid. 

Det är frivilligt för ett företag att lämna garanti och företaget bestämmer självt reglerna för garantin. 

Företaget ansvarar för att åtgärda fel enligt de villkor som gäller för garantin. Under garantitiden förutsätts det att alla fel på varan täcks av garantin är ursprungliga. Att ett fel är ursprungligt betyder att felet fanns redan när du köpte varan. Ett fel kan vara ursprungligt även om det visar sig senare. Fel som inte är ursprungliga, kan till exempel vara fel som beror på vanvård, onormal användning (handhavarfel) eller en olyckshändelse. 
Eftersom företaget har bevisbördan under hela garantitiden, kan en garanti ge dig bättre rättigheter än de du har enligt konsumentlagstiftningen. 

När gäller inte garantin? 

För att en garanti inte ska gälla, måste företaget bevisa att det är du som ansvarar för felet på varan. Du är till exempel ansvarig för fel på varan om:
 
1 - Det har skett en olycka efter du fått varan
2 - Du har vanvårdat varan eller använt den på ett onormalt sätt
3 - Du har struntat i skötsel- och serviceanvisningar
4 - Felet beror på normalt slitage


Reklamationsrätt
 

Som privatkund har du rätt att reklamera en felaktig produkt i 3 år från det datum du mottagit din vara. Reklamationsrätten gäller ursprungliga fel, transportskador och för produkter som avviker från vad som har avtalats mellan kunden och Globaltools.se eller som på annat sätt uppvisar fel. Vid reklamation återbetalar vi hela köpebeloppet och ersätter dig för kostnader i samband med reklamationen, till exempel bensinkostnad för frakt, parkeringskostnader, telefonkostnader och liknande. Du som kund är skyldig att undvika onödiga omkostnader i samband med reklamationer.

Om du reklamerar en felaktig produkt efter 6 månader från det at du mottog varan, är det ditt ansvar att påvisa att felet var ursprungligt. Vid godkänd reklamation reparerar vi varan till originalskick eller byter ut den mot en ny vara. I vissa fall har du även rätt att häva avtalet och bli återbetald för den summa du betalat för varan.

Du ska alltid reklamera produkten så snabbt som möjligt och utan onödig försening efter att felet har upptäckts. 2 månader efter felet upptäckts anses alltid som skälig tid för anmälan.

Önskar du att reklamera en produkt ber vi dig kontakta vår kundservice innan du skickar din produkt i retur till oss. Av kundservice kommer du få vidare instruktioner för hur processen för reklamation ska gå vidare. I vissa fall kan du själv behöva lägga ut pengar för att skicka tillbaka varan till oss. Detta gäller om vi vill undersöka varan fysiskt innan vi godkänner det som en reklamation, eller om du bor i ett ytterområde som inte omfattas av den upphämtningsservice som vi har i våra fraktavtal. Godkänns reklamationen så ersätter vi dig naturligtvis för returfrakten också. I många fall kan vi godkänna reklamationer genom att få se bilder eller filmer som skickas via e-post, men alla problem är inte uppenbara på det viset. Om vi inte kan komma fram till att det handlar om en reklamation har vi rätt att undersöka varan och du ska då själv skicka tillbaka den. Skada på varan på grund av felaktig hantering / felaktig hantering täcks inte av garantin. Detta inkluderar också t.ex. att ändra den applicerade strömmen till en relevant komponent.  Vid köp genom företag har köparen 1 års reklamationsrätt.


Vad är skillnaden mellan garanti och reklamation?

Garanti och reklamationsrätt är två olika saker som ibland blandas ihop. En garanti innebär att företaget (Globaltools.se) garanterar att varan ska fungera under en viss tid. Garanti är frivilligt för företag att lämna. 
Reklamationsrätt betyder att du har rätt att klaga på fel i en vara du köpt. Detta är inte frivilligt för företagen, utan står i lagen. Du har rätt att reklamera en felaktig vara i tre år, oavsett om du har garanti eller inte. Om du till exempel har en garanti på en vara i två år och varan går sönder efter det, kan du reklamera varan i ett år till, eftersom du har reklamationsrätt i tre år enligt konsumentköplagen. 

Kontaktuppgifter vid reklamationsärenden 

E-post: info@globaltools.se

Telefon: 0410 - 88 02 05

Du ska som kund naturligtvis inte betala eventuell returfrakt eller frakten för en ny ersättande produkt när det gäller en reklamation som godkänts av oss. Du kan dock behöva lägga ut för returfrakten enligt föregående avsnitt.


Returadress vid reklamationer:

Globaltools.se
Genvägen 1
231 62 Trelleborg
Sverige


Förbehåll

Globaltools förbehåller sig rätten att häva avtal utan att kunna krävas på kompensation i de fall där kunden har handlat i ond tro, på grund av felaktigheter i informationen på www.globaltools.se som kunden känt till eller borde ha insett var felaktigt. Detta inkluderar felaktiga uppgifter om pris eller kvantitet.

Om det finns skillnader i uppgifter mellan www.globaltools.se och andra publikationer/webbsidor/annonser har de uppgifter som uppges här på www.globaltools.se företräde.

 

Personuppgifter och sekretess

Vissa personuppgifter och handlingar på www.globaltools.se kommer lagras och hanteras av Globaltools i enighet med personuppgiftslagen. Dessa uppgifter kräver Globaltools för att kunna fullgöra sin del av det avtal som ingås med kunden. Vi uppfyller kraven för  PCI DSS och har SSL-certifikat som krävs vid kortbetalningar.


Personuppgiftsansvarig:

Globaltools.dk

Porsborgparken 8E

DK9530 Støvring

Danmark


Kunduppgifter som lagras:
 

Namn 

Adress 


E-postadress 

Telefonnummer 

Evt. personnummer

Uppgifterna kan även komma att lämnas ut till en tredje part för att kunna fullgöra avtalet i följande fall: Då du använder en betalningsmetod som kräver tredje parts inblandning och då varor skickas direkt från vår leverantör till dig.


Registerutdrag

Alla kunder som ingått ett avtal med Globaltools som privatperson kan en gång per år begära att få ett kostnadsfritt registerutdrag på den information vi har sparade om kunden. För att få detta ska du skicka in en undertecknad begäran till adressen ovan (Personuppgiftsansvarig). Om vi skulle ha information sparad om dig som är felaktig, ofullständig eller missvisande ändrar och uppdaterar vi den.


Radering av kunduppgifter

Kunder kan skicka in en skriftlig och undertecknad begäran att få sin information som är lagrad hos Global Tools, raderad. Vi kan dock inte radera sådan information som enligt lag krävs att vi har lagrad i redovisnings- och bokföringssyften.


Cookies

Samtlig information som publiceras på www.globaltools.se är i uteslutande informativt syfte för att besökare ska kunna använda sig av hemsidan. När en användare besöker en hemsida sparas filer ner på besökarens dator, så kallade cookies. På www.globaltools.se används följande cookiefiler:


  • Session cookies som endast sparas temporärt på besökarens dator för hemsidan ska kunna användas utan problem. När besökaren stänger ner sin webbläsare raderas också sparande session cookies.
  • Persistent cookies: dessa cookies sparas på besökarens dator och är bestående. Persistent cookies används bland annat för att identifiera en återkommande besökare och ibland även som underlag till statistikprogram.
  • Opt-in: På webbplatsen har du som besökare alltid rätten att så fort som du besöker vår hemsida välja om du vill att cookies ska kunna sparas ner på din dator. Du väljer att tacka ja till detta genom att fortsätta använda hemsidan när du gått in på den och meddelandet visat sig.
  • Drifts- och optimeringscookies: Dessa används för driften av webbplatsen. Det kan t.ex. vara för att få statistik på antalet besökande eller annan information till analys. De används också i samband med frågeformulär. Dessa cookies kan samla in uppgifter som kan tillskrivas användaren.
  • Marketing cookies: Dessa cookies används till anonym tracking på hemsidor och för att bygga upp profiler som visar vilka sökningar varje användare har gjort och vilka sidor de besökt. Dessa cookies kan lagra data som identifierar användaren eller innehåller specifik information om användaren.

Vi använder Google Analytics för att analysera hur besökarna använder hemsidan. De uppgifter som samlas in om din användning, så som trafikdata och IP-adress, skickas och sparas på Googles servrar i USA. Här kan du välja bort cookies från Google Analytics: http://tools.google.com/dlpage/gaoptout.


Övrigt

Immaterialrätt, logotyper och varumärken

Samtliga material som publiceras på www.globaltools.se är skyddade enligt immaterialrätten och inkluderar logotyper, programvara, varumärken, text och bild . Det innebär att inget material får kopieras, användas eller överföras till tredje part utan tillåtelse från innehavaren av rättigheterna. Eventuella överträdelser beivras.


Färgåtergivning på produktbilder

Vi kan inte garantera att färgåtergivningen överensstämmer med produkters fysiska färger, då färgåtergivningen beror på olika skärmars inställningar.



Tvist

Tvist mellan Globaltools och kunder prövas vid den domstol som följer av tvingande lagstiftning. I det fall ett ärende prövas i Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm, kommer Globaltools att följa nämndens beslut. Allmänna reklamationsnämndens hemsida: www.arn.se

Du kan också ta hjälp av Europeiska Kommissionens online-plattform för tvistlösning, ODR: https://webgate.ec.europa.eu/odr/main/?event=main.home.show&lng=SV 


Kontaktuppgifter kundtjänst

Telefon: 0410 - 88 02 05

E-mail: info@globaltools.se
Eller gå till Kontakta oss-sidan