Frakt och leverans

Viktigt att veta om leveranser från Globaltools

Grundläggande information

Leverans till privatpersoner

  • Alla paket och pallar levereras till angiven leveransadress och du kontaktas innan.
  • Normalt skickas automatiskt trackinginformation i separat mail, dock inte automatiskt om varan skickas direkt från vår leverantör (oftast endast vid större pallförsändelser)
  • Meddela oss om du väntar en större försändelse från oss och har funderingar eller om det finns logistiska utmaningar på leveransadressen.

 

Leverans till företag och offentliga institutioner

  • Företagspaket levereras till angiven leveransadress
  • Pallar levereras till angiven leveransadress utan särskild avisering
  • Normalt skickas automatiskt trackinginformation i separat mail, dock inte automatiskt om varan skickas direkt från vår leverantör (oftast endast vid större pallförsändelser)
  • Det förutsätts oftast att personal och kapacitet finns på plats för att kunna ta emot pallar
  • Hör av dig till oss om du behöver ge vidare särskild information till fraktbolaget, till exempel öppettider för godsmottagning eller önskan om avisering.

 

Kontrollera alltid paket för skador och få personal på servicestället eller chaufför att notera detta. Spara alltid originalemballaget tills du har kontrollerat varan och kontakta oss omgående om du upptäcker skador.

 

Priser och avgifter

Alla priser är angivna i SEK (svenska kronor) och inklusive 25 % moms.

Fraktkostnad tillkommer på alla köp och beräknas utifrån vikt. Ditt exakta fraktpris visas i kassan innan du genomför köpet, och du kan se ungefärliga fraktpriser längre ned här.

Erbjudanden och kampanjer som marknadsförs på webbplatsen gäller så långt lagret räcker och till angivna datum, om inga andra villkor redovisas i anslutning till erbjudandet.


 

Frakt och leverans

Leveranstiden varierar för våra leveranser till Sverige. Normal leveranstid är 3-12 dagar. Vi lagerför inte själva alla våra varor. Ibland skickas de direkt från producenterna i utlandet. Vi meddelar förväntad leveranstid och om det inte meddelas gäller att vi ska leverera varan inom 30 dagar från köptillfället. Om vi inte kan leverera inom avtalad tid kommer du att meddelas om förseningen och anledningen till förseningen utan onödigt dröjsmål. Om vi inte kan leverera varan inom skälig tid har du som konsument rätt att häva köpet och du kan kräva kompensation av oss om förseningen har väsentliga konsekvenser för dig - du som konsument har rätt att göra påföljder gällande vid förseningar. Detta gäller även specialbeställningar. I de fall som förseningen ligger utom våra leverantörers kontroll kan du som konsument inte kräva skadestånd, detta kan gälla (ej fullständig lista): naturkatastrofer, strejker, olyckor; nytillkomna lagar, begränsningar eller underlåtenhet från myndighet eller liknande större händelser.

Leveranstider gäller orderingång på vardagar. Varorna skickas så snart som möjligt eller enligt överenskommelse. Vi använder vanligtvis PostNord, Schenker, DHL eller UPS med leverans till närmsta utlämningsställe eller till din adress/leveransadressen. Detta varierar beroende på hur stort och tungt paketet är, leveransadressen och på om du köpt som privatperson eller företag. Undantag finns också för vissa skärgårdsöar, där varan skickas till närmsta kaj om det inte finns reguljär postgång till ön. Om leveransadressen är på lantbrevbärarlinje och ditt paket levereras direkt hem kommer du att få en avi i brevlådan och du ringer sedan enligt informationen på avin för att avtala om utkörning.

Vi meddelar alltid särskilda önskemål och kontaktuppgifter till våra transportörer, men vi kan inte garantera att de följs till punkt och pricka eller att de hör av sig inom en viss tid inför leverans. 

Om du har beställt en tung och/eller skrymmande produkt (skickas vanligtvis på pall) kommer denna att skickas direkt hem till dig eller till den angivna leveransadressen. Se till att du har möjlighet att vara på plats och ta emot leveransen.  Vid hemleverans till privatperson kommer du att bli kontaktad av fraktbolaget med information om leveranstid. Om de inte kan leverera paketet då kontaktas du och det görs ännu ett leveransförsök. Om du vid andra försöket ändå inte är på plats har fraktbolaget rätt att debitera dig för extra utkörning eller så får du själv sörja för att hämta på närmaste terminal/collection point. Normalt pris för extra utkörning är 200-300 kr per mil. Vid leverans till företagsadresser förväntas att det finns personal och kapacitet att kunna ta emot varor utan särskild förvarning. Meddela oss om du måste bli kontaktad.

Vid ej uthämtade varor eller om varan inte kunnat levereras på grund av hinder från dig som kund (de lagras normalt 14 dagar på utlämningsställen och går sedan i retur till oss), debiterar vi dig för frakt och returfrakt (samma pris som frakt). Du ser våra fraktpriser nedan, och det är den kostnad som specificerades i samband med ditt köp som gäller. 

En fraktavgift på mellan 117-657 SEK inklusive moms tillkommer på alla beställningar. Den totala fraktkostnaden framgår i kassan. Våra fraktpriser omräknas från danska kronor till svenska kronor, och beroende på den aktuella valutakursen kan fraktpriset variera med några kronor från en vecka till en annan. Den exakta kostnaden ser du alltid i kassan innan du genomför köpet. Frakten beräknas efter följande viktnivåer:

0-10 kg = ca. 120 SEK

10 kg-30 kg = ca. 200 SEK

Mer än 30 kg = ca. 650 SEK

Om leveransen inte överensstämmer med informationen som står på din orderbekräftelse ber vi dig kontakta kundservice på info@globaltools.se eller på telefonnummer 0410-880205. Vi kommer att undersöka ärendet så snabbt som möjligt och om det har blivit fel så skickar vi rätt produkt eller återbetalar beloppet, beroende på vad som avtalas och är möjligt. Eventuell returfrakt och frakten för en ny vara betalas inte av kunden i detta sammanhang.

 

Transportskada och risker vid transport

Globaltools ansvarar för din beställning tills du fysiskt har mottagit den. Om du mottar din beställning med tydliga skador på emballage och/eller produkter ber vi dig att så snabbt som möjligt utan onödig försening kontakta kundservice på info@globaltools.se eller per telefon 08-420 174 93. Du bör alltid kontrollera paketet i samband med att du tar emot det, och se till att transportskadan noteras och att transportören skriver under denna notering. 

Likaså är det du som kund som ansvarar för paketet och produkterna om du skickar varor i retur. Vi rekommenderar därför att du väljer ett fraktsätt som kan spåras och att du använder originalemballaget.