Frakt och leverans

Priser och avgifter

Alla priser är angivna i SEK (svenska kronor) och inklusive 25 % moms.

Fraktkostnad tillkommer på alla köp och beräknas utifrån vikt. Ditt exakta fraktpris visas i kassan innan du genomför köpet, och du kan se ungefärliga fraktpriser längre ned här.

Erbjudanden och kampanjer som marknadsförs på webbplatsen gäller så långt lagret räcker och till angivna datum, om inga andra villkor redovisas i anslutning till erbjudandet.


 

Frakt och leverans

Leveranstiden varierar för våra leveranser till Sverige. Normal leveranstid är 3-12 dagar. Vi lagerför inte själva alla våra varor. Ibland skickas de direkt från producenterna i utlandet. Vi meddelar förväntad leveranstid och om det inte meddelas gäller att vi ska leverera varan inom 30 dagar från köptillfället. Om vi inte kan leverera inom avtalad tid kommer du att meddelas om förseningen och anledningen till förseningen utan onödigt dröjsmål. Om vi inte kan leverera varan inom skälig tid har du som konsument rätt att häva köpet och du kan kräva kompensation av oss om förseningen har väsentliga konsekvenser för dig - du som konsument har rätt att göra påföljder gällande vid förseningar. Detta gäller även specialbeställningar. I de fall som förseningen ligger utom våra leverantörers kontroll kan du som konsument inte kräva skadestånd, detta kan gälla (ej fullständig lista): naturkatastrofer, strejker, olyckor; nytillkomna lagar, begränsningar eller underlåtenhet från myndighet eller liknande större händelser.

Leveranstider gäller orderingång på vardagar. Varorna skickas så snart som möjligt eller enligt överenskommelse. Vi använder vanligtvis PostNord, Schenker, DHL eller UPS med leverans till närmsta utlämningsställe eller till din adress/leveransadressen. Undantag finns för vissa skärgårdsöar, där varan skickas till närmsta kaj om det inte finns reguljär postgång till ön. Om leveransadressen är på lantbrevbärarlinje och ditt paket levereras direkt hem kommer du att få en avi i brevlådan och du ringer sedan enligt informationen på avin för att avtala om utkörning.

Vi meddelar alltid särskilda önskemål och kontaktuppgifter till våra transportörer, men vi kan inte garantera att de följs till punkt och pricka eller att de hör av sig inom en viss tid inför leverans. 

Om du har beställt en tung och/eller skrymmande produkt (som till exempel skickas på pall) kommer denna att skickas direkt hem till dig eller till den angivna leveransadressen. Se till att du har möjlighet att vara på plats och ta emot leveransen.  Vid hemleverans kommer du att bli kontaktad av fraktbolaget med information om leveranstid. Om de inte kan leverera paketet då kontaktas du och det görs ännu ett leveransförsök. Om du vid andra försöket ändå inte är på plats har fraktbolaget rätt att debitera dig för extra utkörning eller så får du själv sörja för att hämta på närmaste terminal/collection point. Normalt pris för extra utkörning är 200-300 kr per mil. 

Vid ej uthämtade varor eller om varan inte kunnat levereras på grund av hinder från dig som kund (de lagras normalt 14 dagar på utlämningsställen och går sedan i retur till oss), debiterar vi dig för frakt och returfrakt (samma pris som frakt). Du ser våra fraktpriser nedan, och det är den kostnad som specificerades i samband med ditt köp som gäller. 

En fraktavgift på mellan 114-639 SEK inklusive moms tillkommer på alla beställningar. Den totala fraktkostnaden framgår i kassan. Våra fraktpriser omräknas från danska kronor till svenska kronor, och beroende på den aktuella valutakursen kan fraktpriset variera med några kronor från en vecka till en annan. Den exakta kostnaden ser du alltid i kassan innan du genomför köpet. Frakten beräknas efter följande viktnivåer:

0-10 kg = ca. 105 SEK

10 kg-30 kg = ca. 250 SEK

Mer än 30 kg = ca. 600 SEK

Om leveransen inte överensstämmer med informationen som står på din orderbekräftelse ber vi dig kontakta kundservice på info@globaltools.se eller på telefonnummer 08-420 174 93. Vi kommer att undersöka ärendet så snabbt som möjligt och om det har blivit fel så skickar vi rätt produkt eller återbetalar beloppet, beroende på vad som avtalas och är möjligt. Eventuell returfrakt och frakten för en ny vara betalas inte av kunden i detta sammanhang.

 

Transportskada och risker vid transport

Globaltools.se ansvarar för din beställning tills du fysiskt har mottagit den. Om du mottar din beställning med tydliga skador på emballage och/eller produkter ber vi dig att så snabbt som möjligt utan onödig försening kontakta kundservice på info@globaltools.se eller per telefon 08-420 174 93. Du bör alltid kontrollera paketet i samband med att du tar emot det, och se till att transportskadan noteras och att transportören skriver under denna notering. 

Likaså är det du som kund som ansvarar för paketet och produkterna om du skickar varor i retur. Vi rekommenderar därför att du väljer ett fraktsätt som kan spåras och att du använder originalemballaget.